Hoe wordt het aantal gereisde kilometers in de trein berekend?

Als ik op de trein stap, incheck (met bv. mijn OV-chipkaart), urenlang ga treinen zonder ergens uit te checken, en pas vlakbij huis weer uitcheck, msar wel op een ander station dan waar ik vertrokken ben - hoe wordt dan berekend hoeveel ik moet betalen? Wordt de 'omreis', of een deel ervan, in rekening gebracht?
Ik bedoel: kun je voor een klein bedragje de hele dag op de rails blijven, om lekker een boek te lezen, tussendoor op een station zonder toegangspoortjes even te gaan wandelen, weer verder te treinen enz.? Als de conducteur mij 100 km van huis controleert, wordt dan geregistreerd waar ik ben?

2 weken geleden
erotisi
2 weken geleden
Maw kun je de hele dag gratis in de trein reizen als je 'sochtends in stapt in Maastricht en via Amsterdam avonds weer uitstapt in Maastricht?
Utrecht
2 weken geleden
Nee, dat kan niet. De prijs wordt berekend op basis van de kortste afstand tussen incheck & uitcheck. Zodra de conducteur ou controleert, kan hij zien waar je bent ingecheckt en of je huidige locatie logisch is: ben je in een "rechte lijn" op weg naar je bestemming. Bijv. Heb je ingecheckt in Utrecht en zit je in de trein van Roermond naar Eindhoven; dan heb je een probleem (je had dan in Roermond moeten uit&inchecken om je omweg te laten berekenen).
erotisi
2 weken geleden
OK bij de uit check paaltjes gaat het in mijn voorbeeld dus helemaal goed e gratis. En op de heenweg ook nog. Maar op de terugweg naar Maastricht kan de conducteur je een boete geven of dwingen om uit te stappen?
Ikhebgeenidee
2 weken geleden
@utrecht: weet de conducteur mijn startpunt en eindbestemming?
Diverse malen gehad dat de conducteur bij een controle aan de reiziger vraagt waar die is ingestapt, omdat er niet was ingecheckt. Ik kan me voorstellen dat bij NS er (achteraf) controle is op basis van incheck tijd en uitchecken en afgelegde afstand. Een hele dag voor uiteindelijk een afstand van bv 10 km roept dan vragen op. Kan me voorstellen dat je een boete krijgt. Of uit de trein zet, als hij kan zien dat je op deze reis onderweg bent om de boel te flessen
HeerVoldemort
2 weken geleden
Misschien dat je uit mijn oude vraag ook nog wat informatie kan halen. Mijn vraag van destijds is iets anders dan de jouwe, maar sluit er wel op aan. https://www.startpagina.nl/v/vervoer/openbaar-vervoer/vraag/589439/urenlang-reizen-ov-chipkaart-checken/
ronron1212
2 weken geleden
Met een OV kaart is helemaal niet bekend waar je heen gaat als je alles volgens de regels doet heb je ergens ingecheckt ander krijg je bij controle een bekeuring.
Utrecht
2 weken geleden
Lezen is ook lastig merk ik. De conducteur kan zien waar je hebt ingecheckt (heb je niet ingechecked kan hij/zij dat uiteraard niet zien en wordt erom gevraagd, dan ben je al een zwartrijder). Uiteraard kan niet gezien worden wat je eindbestemming is, maar ongeacht dat, kan de conducteur bepalen of je huidige trein (locatie) logisch is t.o.v. je incheck. Een trein die terugreist richting je inchecklocatie is niet logisch (geeft aan dat je een omreis maakt of op de terugweg bent).
Hobbes
een week geleden
Dank, en @HeerVoldemort: ik bedoelde precies hetzelfde, en het antwoord bij uw vraag lijkt me glashelder. Met 'grijs' reizen val je bij controle ook door de mand, als de rijrichting onlogisch is. (Tenzij je daar een geldig excuus voor hebt neem ik aan: werkzaamheden, storingen, defecte liften, of per ongeluk in slaap gevallen in de trein..)

Geef als eerste antwoord